Полтававодоканал

КП ПОР «Полтававодоканал»

м. Полтава, вул. Пилипа Орлика, 40А
Контактна інформація
 

«Полтававодоканал»: працюємо в надзвичайно складних фінансово-економічних умовах

28.08.2020, 15:49

«Полтававодоканал»: працюємо в надзвичайно складних фінансово-економічних умовах

Борги та інвестиції, локалізація аварій та оновлення мереж водопостачання і водовідведення, зарплати та тарифи на послуги – це далеко не повний перелік питань, кожне з яких можна вважати ключовим у діяльності КП ПОР «Полтававодоканал».

Тарифи

Фінансовий стан будь-якого підприємства – і «Полтававодоканал» не виняток – залежить від результатів його виробничої, комерційної та фінансово-господарської діяльності. Він (фінансовий стан) формується в процесі взаємин підприємства з постачальниками, споживачами, банками, інституціями, що здійснюють державне регулювання і т. п. І ці взаємини дуже непрості.

Діяльність КП ПОР «Полтававодоканал» – надавати послуги з централізованого водопостачання мешканцям та підприємствам міста Полтава та п’яти населеним пунктам, а з централізованого водовідведення, окрім Полтави, – восьми: м. Карлівка, смт. Машівка, смт. Шишаки, смт. Опішня, м. Кобеляки, смт. Котельва, смт. Нові Санжари, с. Стасі. Отож, стабільна робота підприємства напряму залежить від тарифів. Нині через неузгодженість законодавства тарифи на централізоване водопостачання та водовідведення, які введені в дію 5.02.2020 року (а до цього – з 1.06.2019 року Постановами НКРЕКП), підприємство має право застосовувати лише до юридичних осіб та споживачів послуг у приватному секторі – а це лише 40 % загального обсягу споживання послуг. До споживачів послуг у багатоквартирному секторі застосовуються тарифи, які не змінювалися з 5.12.2018 року. Через це «Полтававодоканал» недоотримує тарифного доходу близько 3 млн. грн. на місяць.

Заступник генерального директора КП ПОР «Полтававодоканал» з економіки та фінансів Микола Третяк пояснює:

«Ці тарифи враховують ціни та витрати 2017-2018 року. З того часу на 23 % зріс прожитковий мінімум, а значить, наскільки ж зросли і витрати на заробітну плату та ЄСВ. Увесь цей час коливалась ціна на електроенергію (від 10 до 22%), на 43% зросла ціна на реагенти, зросли ціни на ПММ, будівельні матеріали, вартість виробничих послуг сторонніх організацій.

Економічно обґрунтовані тарифи, що прийняті НКРЕКП в лютому 2020 року, підприємство матиме право застосовувати до категорії «споживачі в багатоквартирному секторі» лише після обрання ними форми договірних відносин згідно із ЗУ «Про житлово-комунальні послуги». Але на сьогодні лише 12 із 1863 багатоквартирних будинків визначилися з формою договірних відносин. Внаслідок численних звернень до органів центральної влади підприємств водопровідно-каналізаційної сфери України, до чинного законодавства готуються зміни, що дозволять спростити укладення договорів з багатоквартирним сектором, а це призведе до підвищення доходу підприємства та зменшення його збитковості», – зазначає Микола Третяк.

Однак, не зважаючи на складний фінансовий стан, підприємство в 2017-2019 роках працювало стабільно: заробітну плату персоналу підприємства, податки та збори до бюджетів всіх рівнів сплачували вчасно та в повному обсязі, так само вчасно розраховувалися і за енергоносії.

Економія

Близько 200 тис. грн. на місяць – саме стільки економить підприємство на електроенергії після того, як «Полтававодоканал» став повноцінним учасником енергоринку України – з 1 червня 2019 року. Це дозволило придбавати електричну енергію за нижчим тарифом: тільки за рахунок того, що підприємство не користується послугами посередника, затрати на електричну енергію знизилися на 3,5 %. Наприклад, порівнюючи з тарифами на електроенергію «Полтаваенергозбуту» в червні 2020 року (2,8056 грн/кВтг), Полтававодоканал купує її на 13,4% дешевше (2,6474 грн./кВтг).

Боргу за поточне споживання електроенергії підприємство не має, більше того – поступово «гасить» борги минулих років. Лише з 2017 по 2020 роки заборгованість минулих років зменшили (ні багато, ні мало!) на 23,6 млн. грн.

Збитки підприємства за цей час скоротилися у 1,5 рази. Завдяки управлінським рішенням у 2018-2019 роках доходи від іншої діяльності вдалося підвищити удвічі.

«Ми намагаємось збалансувати роботу нашого підприємства так, щоб усі могли працювати і отримувати зарплатню, щоб виробництво могло зберегти свій потенціал, у тому числі найцінніший для нас – людський, і (головне!) щоб населення отримувало якісний сервіс. Те, що ми зменшуємо затрати на електроенергію, однозначно дає можливість гальмувати ріст цін на наші послуги. Тим часом обладнання і матеріали дорожчають, зарплати наших працівників ростуть, але ми не перекладаємо це здорожчання на плечі споживача, збільшуючи тарифи на наші послуги, а покриваємо його за рахунок внутрішніх своїх резервів», – зазначає генеральний директор КП ПОР «Полтававодоканал» Василь Воротинцев.

Саме тому підприємство постійно оптимізує використання матеріальних ресурсів. Скажімо, внаслідок впровадження у 2019 році заходів щодо заміни і технічного переоснащення застарілого насосно-силового обладнання на свердловинах вдалося зменшити споживання тієї ж таки електроенергії в середньому на 110 тис. кВтг/міс у порівнянні з 2018 роком. А завдяки раціональному використанню пально-мастильних матеріалів «Полтававодоканал» у 2019 році на 12% скоротив споживання скрапленого газу у порівнянні із показниками 2018-го.

Однак, при постійному зростанні цін зекономлена кількість ресурсів не вилилася у значну економію коштів.

Основні засоби

Більша частина мереж водопостачання та водовідведення (і це не лише у Полтаві) експлуатується понад 40 років, комунікації фізично зношені – пошкоджені або аварійні. За останні три роки «Полтававодоканал» масштабно працював над реконструкцією свердловин підприємства – замінили насосне обладнання на сучасне, низьковольтне, що дозволило зменшити витрати електроенергії.

Впроваджено систему диспетчеризації на 2-му водозаборі підприємства (робота на інших водозаборах триває), що дозволило регулювати тиск води в залежності від водоспоживання і тим самим підвищити якість надання послуг.

Завдяки залученим інвестиціям та за рахунок впровадження заходів інвестиційної програми підприємства, здійснено капітальний ремонт аварійних мереж водовідведення. Так, за останні три роки було замінено близько 10 км найбільш аварійних ділянок самопливних каналізаційних колекторів великих діаметрів: вул. Київське Шосе, Героїв АТО, Глібова, Курчатова, Ветеринарній, Ш.Алейхема, Колективній та інших. Але повне розв̕ язання цієї проблеми вимагає значного вкладення коштів, яких підприємство не має. Та не зважаючи на це, для потреб виробничих служб підприємства було придбано два спеціалізовані каналопромивні автомобілі (IVECO та МАЗ), два самоскиди МАЗ різною вантажопідйомністю та три сучасних екскаватори-навантажувачі. Ця техніка дозволяє не лише значно підвищити ефективність проведення робіт, а й надзвичайно покращує умови праці водіїв та машиністів екскаваторів.

Окрім того, було встановлено новий мулошкреб на Супрунівській очисній каналізаційній станції, введено в експлуатацію новий каналізаційний насосний агрегат на КНС «Великорогізнянська», проведено заміну насосного обладнання на артезіанських свердловинах районних дільниць та на каналізаційних насосних станціях підприємства.

Лише за минулий 2019 рік завдяки підсиленню роботи щодо планово-попереджувальних ремонтів вдалося суттєво знизити аваріність мереж – водопостачання на 14%, водовідведення на 29 %.

На поточний ремонт основних фондів підрядними організаціями та господарським способом у 2019 році було спрямовано 29 млн. грн. власних коштів, що в 5,8 разів більше ніж виділялося на ремонти в минулі роки (до 2017).

Персонал

Нині КП ПОР «Полтававодоканал» забезпечує роботою та заробітною платою понад 1000 працівників.

За 2017-2020 роки не було жодної затримки з виплати заробітної плати. Більше того, вона щороку зростала від 20 до 40% і загалом за цей час (порівняно з 2016 роком) зросла у 2,3 рази. До слова, мінімальна заробітна плата за цей же період зросла лише у 1,5 рази.

«Найцінніший ресурс «Полтававодоканалу» – наш персонал. Адже від рівня інтелекту, кваліфікації, знань, мотивації та інших якостей співробітників підприємства залежать усі напрями його діяльності. Саме завдяки злагодженій роботі усього нашого колективу ми тримаємо високий рівень якості надання послуг з водопостачання та водовідведення, підтримуємо у належному технічному стані основні фонди та забезпечуємо цілодобову подачу води споживачам», – каже генеральний директор КП ПОР «Полтававодоканал» Василь Воротинцев.

Підприємство частково утримує профспілку, за рахунок чого, скажімо, діти працівників мають можливість відпочити у дитячих таборах.

Незважаючи на існуючі фінансові труднощі, викликані гострим дефіцитом обігових коштів, «Полтававодоканал» регулярно відправляє питну воду (в бутилях) нашим захисникам у зону ООС.

Не забуває підприємство і про покращення соціальної інфраструктури нашого міста. Останній приклад – встановлення туманоутворюючих арок, що рятують полтавців від спеки, на вулицях обласного центру.

Інші новини